Markus Brendmoe

I en stadig dialog med Edvard Munch arbeider Markus Brendmoe undersøkende i en evig og utforskende prosess. Hans siste utstilling vist 2019 i Munchs atelier på Ekely hadde tittelen LIVETS DANS.

Når han 6 mars åpner utstilling på FUGE er prosessen inne i en ny fase og denne gang heter utstillingen MIN DANS. Markus arbeider i et kraftfullt, dynamisk og fabulerende univers.

De siste årene har også skulpturer blitt en del av dette der han med motorsag som verktøy former store elementer av tre hentet fra skogen rundt hans eget fristed, KUNSTLAND, på Veståsen i Søndre Land.

I utstillingen MIN DANS vil han vise både maleri og skulptur. Kunstnerens beskriver prosjektet slik:  

‘Som maler har jeg fire tiår å se tilbake på; som skulptør to år. Altså kan jeg
trygt fastslå at jeg er en nybegynner. 
Langt inn i skogen på Veståsen i
Søndre Land har jeg mitt paradis som jeg kaller Kunstland. Der har lysten
og nysgjerrigheten for å bearbeide tre vokst på meg de siste årene.
En større lerkestokk ble i 2019 utgangspunktet for første skulptur. Verktøyet var motorsag og brekkjern.
Skulpturen ble etterhvert en variant av Edvard Munchs Skrik. Munch har vært min inspirasjon og motstander i mer enn tyve år.
Sommeren 2020 fortsatte arbeidet. Nå kan jeg fastslå at arbeidet også viser seg å ha blitt til en undersøkelse av min maleripraksis. Det er forsåvidt på høy tid.
I studietiden min på 1980-tallet hadde jeg som lærermester og nær venn Ryzard Warsinski, han gjentok mange ganger betydningen av at malere må erfare og forstå det tredimensjonale rommet som skulptur kan by på. 
Han hadde helt rett; skulpturene jeg laget viste seg å være figurer som hører hjemme i mine malerier og tegninger.
I den kommende utstillingen vil jeg sammenstille begge deler og belyse mulige forbindelser mellom disse.’ 

http://www.markusbrendmoe.com/

markus 5 stubb.jpg